Isnin, April 21, 2008

Apa Erti Blog Pada Saya?

Saya terfikir sejenak bilamana naqib dan orang yang saya paling kagumi setakat berada di kampus, Ust Dzulhairi menegur sahabat seperjuangan seperti kami dengan istilah "lalai dengan blog". Tidak ada cacat dan silapnya pandangan dan teguran Abg Dzul itu bagi saya. Memang beliau layak berkata sedemikian, dan ramai perlu membaca dan mengambil iktibar daripada kata-kata beliau.

Mungkin para blogger PMIUM yang kini rata-rata beberapa pimpinan PMIUM dan sahabat-sahabat yang lain perlu meneliti bait-bait kata beliau. Leka bererti lalai, lalai bererti asyik dengan sesuatu perkara sehingga meninggalkan atau melupakan tugasan asas kita. Di sini saya lampirkan sedikit pandangan tentang fungsi blog (kepada yang dah ada), dan mungkin untuk yang berangan-angan mempunyai blog di masa akan datang.

Blog amat sesuai bagi individu yang sememangnya menjadi top figure untuk dijadikan rujukan dan panduan daripada hasil tulisan, cadangan, dan fikrah beliau. Maka blog ini tadi memang layak dan perlu di'imarahkan, yang kedua blog mana-mana front mahasiswa seperti mahasiswa kini, PMIUM, dan lain-lain yang kadangkala dijadikan medan meluahkan pandangan dan pendirian para pimpinan masyarakat kampus seperti MPMUM, dan wakil fakulti, dan yang terakhir adalah blog persendirian yang dibuat tanpa mana-mana arahan jemaah/persatuan. Berkonsepkan inisiatif dan amal ijtima'i seseorang untuk melihat fikrah Islam disebarkan dengan lebih meluas dan pelbagai.

Namun, di sini saya agak sedih apabila membaca blog-blog persendirian yang kadangkala tidak diketahui apa motifnya dan apa tujuan penubuhannya.(termasuklah blog saya sendiri mungkin) Alangkah baiknya jika blog-blog ini dijadikan ruang memudahkan anak-anak usrah membaca dan menilai ruang lingkup pemikiran naqib, atau mungkin naqib memberikan ulasan lanjut tentang isu semasa ummat Islam yang berkaitan tajuk usrah dan menyarankan anak usrah membaca jawapan dan saranan tersebut di blog-blog para naqib masing-masing. Lalu ruang sembang di tepi (c-box, shout box) dijadikan medan soal jawab berkaitan isu tersebut.

Maka tangan yang menaip lebih bertanggungjawab melaksanakan apa yang dilontarkan, juga adalah baik jika masa untuk me'update' blog ini hanyalah sekadar 30minit ke 1jam. Tidak lebih dari itu, serta bersedia dikritik demi untuk mendapatkan keredhaan ALLAH dalam ruang dakwah maya ini. Insya'ALLAH.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama